Wczoraj w niemieckim Herten odbyło się kolejne doroczne walne zgromadzenie klubu ABBUC, zrzeszającego miłośników 8-bitowego Atari. Podczas spotkania ogłoszono wyniki tegorocznego konkursu programistycznego, w którym było rekordowo dużo zgłoszeń.
Głosować mogli wszyscy członkowie klubu z całego świata, dając każdemu zgłoszeniu niezależną ocenę 1-10 pkt. Łączna suma punktów decydowała o uzyskanym miejscu oraz wpływała na wysokość nagrody pieniężnej (od kilku lat przyjęty jest model nagradzania wszystkich uczestników, a nie tylko pierwszych miejsc).
Linki do plików będą stopniowo pojawiały się w miarę publikowania ich przez autorów.
01) Bunny Hop - nagroda 659,59 euro
Gra oparta na planszowej grze logicznej "Jump In'", wymaga 128KB RAM. Plik z grą dostępny jest tutaj, u Fandala. Instrukcja do pobrania: PDF.
Zgodnie z informacją od TWH, od dawna z Fandalem chciał stworzyć na Atari grę przeznaczoną przede wszystkim dla dzieci w wieku 4-6 lat. Gdy jego syn Leopold natknął się w lokalnej bibliotece na planszówkę Jump In', dla TWH stało się jasne, że to będzie to.
Celem gry jest umieszczenie wszystkich królików w norach - przy czym króliki poruszają się wyłącznie przeskakując przez jakąś przeszkodę zaczynającą się od sąsiedniego pola. W późniejszych etapach pojawiają się również lisy, które mogą się ślizgać w pionie albo w poziomie.
Autorzy: - kod: Fandal - grafika i muzyka: PG - inni współautorzy: VinsCool, Leopold - testy: Thomas „TWH” Havemeister, Solaris104
Oryginalna gra planszowa:
02) Break It Reloaded 2022 - nagroda 402,83 euro
Klon Arkanoida, nowa wersja gry Break It opublikowanej w 1988 roku: link
Autor udostępnił dwie rozszerzone wersje pokonkursowe: • na maszyny co najmniej 48KB RAM: link • z dodatkową animacją 3D przy co najmniej 128KB RAM: link W porównaniu z wersją konkursową powyższe pliki zawierają dodatkowe 12 leveli tematycznych na 50-lecie Atari (z klockami ułożonymi w postaci z gier takich, jak np. Bruce Lee czy Space Invaders).
Informacja o power-upach dostępnych w grze:
• B: „Bomb” - automatycznie usuwa bloki jeden po drugim, ale piłka nadal musi być utrzymana w grze • C: „Catch” - pozwala złapać piłkę i wypuścić ją za pomocą fire'a • E: „Extend” – zwiększa rozmiar paletki • L: „Laser” - pozwala strzelać do bloków • M: „Madness” - sprawia, że piłka tańczy jak szalona, usunie kilka otaczających bloków, jeśli zostanie aktywowana w odpowiednim momencie • P: „Pad” - dodatkowe życie • S: „Slow” - spowalnia piłkę • T: „Triple” - piłka dzieli się na trzy • W: „Wall” - zatrzymuje piłkę, ale znika z każdym uderzeniem piłki • X: „Xplode” - piłka dzieli się na trzy, gdy wróg zostanie trafiony • @: „@!#%“ - niszczy paletkę i kosztuje życie
03) Arcadia - nagroda 250,35 euro
Gra działa na 64KB, udostępnione pliki: XEXATR Wątek na naszym forum poświęcony grze: tutaj
Jak napisał Amarok, autor gry (którego jest to debiut na Atari):
"Arcadia jest grą typu Zuma czy Luxor.
Głównym celem gry jest zniszczyć wszystkie węże składające się z kulek zanim dotrą do świątyni znajdującej się na końcu ścieżki. W przeciwnym przypadku świątynia zostaje zniszczona, a gracz traci życie. (...)
Gracz celuje przy przesuwając dżojstik w lewą lub prawą stronę i strzela nową kulką przy pomocy przycisku fire. Można również zmieniać bieżącą kulkę z następną w kolejności poprzez wychylenie dżojstika w górę lub w dół. W trakcie gry jest możliwość jej wstrzymania poprzez naciśnięcie klawisza spacji na klawiaturze.
Jeśli nowo wystrzelona kulka utworzy grupę składającą się co najmniej z 3-ch o tym samym kolorze, to taka grupa znika. W przeciwnym przypadku nowa kulka wydłuża węża.
Każde kolejne zniszczenie grupy kulek zwiększa licznik kombo albo reakcji łańcuchowej. Co trzecie kombo lub reakcję łańcuchową generuje na planszy losowe rozszerzenie, które gracz może złapać poprzez wystrzelenie kulki.
Wśród rozszerzeń są takie, które wpływają na ruch węży takie jak spowolnienie, zatrzymanie lub wycofanie. Inne rozszerzenia umożliwiają zafarbowanie kulek na dany kolor, usunięcie wszystkich kulek o danym kolorze, usunięcie pionowej grupy kulek przy pomocy błyskawicy, usunięcie najbardziej wysuniętych kulek przez tarczę lub posortowanie kulek w wężu znajdującym się najbliżej świątyni.
Zniszczenie grupy składającej się z co najmniej 5-ciu kulek generuje na planszy rozszerzenie w postaci serduszka. Po złapaniu 10-ciu serduszek gracz otrzymuje nowe życie.
Po 3-ch kolejnych poziomach pojawia się poziom bonusowy. Celem w tym poziomie jest zniszczenie jak największej liczby kulek. Zniszczenie węża generuje na planszy rozszerzenie serduszka. Gracz nie może stracić życia na poziomie bonusowym. (...)"
04) PacMen Evolution - nagroda 149,28 euro
Wariant Pac-Mana, gra wymaga minimum 48KB. Plik z grą: XEX
05) Dye Heritage Edition - nagroda 135,42 euro
Zbiór nowych poziomów gry logicznej "Dye", która zajęła drugie miejsce w edycji konkursu ABBUC z 2016 roku. Plik do pobrania: XEX
Poszczególne wersje językowe: PLENDE Krótka instrukcja (DE,EN): PDF
Michał "stRing" Radecki pisze o swej grze tak:
"Moon Quest to tekstowo-graficzna gra przygodowa napisana w Atari Basic i skompilowana. Gra zawiera ponad 40 lokacji i 8 interaktywnych postaci. Znajdziemy tam też odrobinę humoru i cynizmu.
Gra została napisana tak, aby gracz czuł się komfortowo, więc sterowanie odbywa się wyłącznie przy pomocy joysticka. Do poruszania, używania przedmiotów, interakcji z osobami i elementami używamy właśnie jego.
W grze istnieje możliwość zapisu stanu gry. Zapisywany jest ekwipunek i wykonane istotne czynności. Grę zapiszemy w startowej lokacji, do której zawsze możemy wrócić. Korzystamy i zatwierdzamy z opcji zapisu/ładowania klawiszami OPTION, SELECT, START.
Podstawowe czynności jakie możemy wykonać to:
ZOBACZ, DAJ, WEŹ, MÓW, UŻYJ, URUCHOM
W grze zbieramy przedmioty, używamy ich, wymieniamy się nimi itd. Jednym z pierwszych celów jaki musimy wykonać jest odszukanie elementów kombinezonu kosmicznego (widocznych po lewej stronie ekranu). Podczas rozgrywki warto badać otoczenie, rozmawiać z postaciami, próbować używać przedmiotów w lokacjach itd. Zagadki są logiczne i raczej nieskomplikowane.
Gra wykrywa i wspiera systemy PAL i NTSC. Została przetłumaczona na trzy języki – polski, angielski i niemiecki.
Sterowanie:
KIERUNKI – ruch postaci we wskazanym kierunku. Możliwe ruchy są widoczne z prawej strony ekranu.
FIRE – wejście w tryb wyboru czynności:
KIERUNKI LEWO-PRAWO – wybór czynności:
FIRE – zatwierdzenie czynności
Przy czynnościach WEŹ, DAJ, UŻYJ możemy wskazać przedmiot o ile mamy już coś w ekwipunku. Analogicznie wybieramy go kierunkami LEWO-PRAWO i zatwierdzamy FIRE. Aby pominąć użycie przedmiotu kierujemy joystick w GORĘ aby wyjść z wyboru przedmiotu.
Podczas rozmów z postaciami (czynność MÓW) kolejny „dialog” uaktywniamy kierując joystick w PRAWO lub wciskając FIRE.
08) (ex aequo) Der Schraenker 2 - nagroda 127,60 euro
08) (ex aequo) Trax - nagroda 127,60 euro
Gra w stylu Chaos Engine. Plik dostępny tutaj: ATR
Na konkurs trafiła wersja robocza z 5 poziomami, ciągle trwają prace nad wersją ostateczną. Nie tłumaczy to jednak zaskakująco niskiej pozycji w głosowaniu ABBUC...
Autorem kodu jest Janusz "Shanti77" Chabowski. Zgodnie z informacją od Jarosława "Odyńca" Wyszyńskiego, który z kolei jest autorem grafiki, docelowo gra ma działać na 64KB, a grafika etapów będzie doczytywana. Poprawiony został panel z licznikami, prawdopodobnie będzie się zmieniał wraz z rozwojem postaci (zakupy między etapami). Ma też się pojawić muzyka (w prezentowanych tutaj filmikach rozbrzmiewa muzyka, ale nie pochodzi ona z Atari).
Aktualny stan widać na filmiku poniżej:
10) Binary Parasite - nagroda 115,87 euro
Wersja z konkursu ABBUC: XEX Próbka z wersji finalnej: XEX
11) Battle of Eris - nagroda 112,67 euro
Gra w stylu Caverns of Mars, autor pisze, aby nie używać autofire'a, bo źle działa wówczas w grze wykrywanie kolizji. Pliki do pobrania: XEX, ATR
Ciekawe jakie były kryteria oceny? Klon Pac-mana 4 pozycja, Trax 8-pozycja. :]
WysokieObcasy @2022-10-30 18:56:48
Trax został wydymany przez dziadersów z Abbuca. Słaby ten dziaderski Abbuc.
Lolek @2022-10-30 19:01:04
Trax bije na głowę pozostałe produkcje. Mam nadzieję, że kryterium nie był tzw. "ból dupy" tudzież "Schmerzen im Analbereich"?
Benoid Leroy-Dubois @2022-10-30 20:23:55
Doszło do międzynarodowego skandalu. Po raz kolejny niemcy nas wydymali!
xtrem007 @2022-10-30 20:34:56
Problem z Trax jest taki, że jest to wersja robocza i jak znam życie nigdy nie zostanie dokończona. Ile już mamy na małe Atari takich wisienek które nigdy nie zobaczyły tortu? Przy głosowaniu ABBUC pewnie brano to pod uwagę.
Adam @2022-10-30 20:57:54
Rozszerzyłem kilka opisów, głównie przy Moon Quest i Trax.
Shanti77 @2022-10-30 21:02:04
Nie przesadzacie aby trochę, z tego co wiem to na gry może głosować każdy członek ABBUC'a. Każdej z gier może on przyznać od 1 do 10 punktów. Nie ma więc tam jakiegoś jury, tylko punkty są podliczane i tyle. Ich konkurs, to ich zasady. Szkoda tylko ,że nie podali oficjalnych wyników.
Trax, jak już pisałem, był troszkę niedopracowany. Zabrakło czasu, po powrocie z urlopu w ciągu 3 dni powstały 4 dodatkowe poziomy i sklep. Nie doczytałem ,że w tym roku termin składania prac to koniec lipca, a nie jak rok temu koniec sierpnia. Zazwyczaj większość gier na ABBUC'a to wersje WIP, lub prawie ukończone, często mają różne bugi. Później czasami powstają poprawione/rozbudowane wersje, tak było np. z Last Squadron i Gackiem. Jak pojawią się wszystkie gry (chociaż nie ma obowiązku ich upubliczniać), każdy będzie mógł sobie je ocenić według własnych kryteriów.
SuN @2022-10-30 21:06:13
@xtrem007 - Shanti dowozi projekty, więc nie ma podstaw sądzić, że Trax nie zostanie ukończony.
Dr Young @2022-10-30 21:41:23
Dziadki z Abbuca wolą jedno ekranowe gierki które mogą ogarnąć swoimi stetraczałymi móżdżkami. Dynamiczne gry są po za ich percepcją
blasph @2022-10-30 23:21:35
słabo :( myślałem że Trax wyżej :(
Reiner Grünscholz @2022-10-31 00:20:31
Niemcy są pacyfistami, a Trax jakiś taki wojenny. Za dużo strzelania.
pirx @2022-10-31 03:59:21
nie wie, czy to ten powód, ale moim zdaniem okropnie trudno trafić we wroga, przynajmniej mi. poza tym oczywiście perełka techniczna od shantiego jak zwykle.
Brawo Amarok - załapałeś się na podium, a gra jest świetna. Zwycięzcom gratuluję, bardzo dobrze wykonane gry. Trochę nietrafione wydaje mi się łączenie w konkursie użytków z grami - wiadomo, że te pierwsze z góry stoją na przegranej pozycji i musiałyby być wybitne, żeby przebić nawet średnie gry.
Pozycja Trax w pierwszej chwili wydaje się wyjątkowo niska - ale z drugiej strony: to tylko demo i to znacznie gorzej wykonane niż aktualna robocza wersja. Nie wiem jaki był sens wypuszczenia półproduktu, żeby się załapać w konkursie? Finansowy? Też bym nisko ocenił, szczególnie, że autorzy mogą zapewne wystartować z tym w przyszłym roku - już z wersją finalną, która zapowiada się świetnie. I wtedy mają szanse na wygraną. No i faktycznie, jak zauważył Reiner, nie tylko kwestie techniczne podlegają ocenie. Można również oceniać stronę etyczną gier, wiele osób stroni od strzelanek i nisko je ocenia. Przypominam, że z powodów etycznych pierwsza polska gra dla Atari "Web Master" nie doczekała komercyjnego wydania - właściciel praw uznał, że sprzedaż gry polegającej na zabijaniu nie jest dobrą drogą zarabiania pieniędzy. Można się z tym zgadzać lub nie, ale uszanować takie postawy też warto.
PS. Wszystkie umieszczone w nowince przez Adama pliki gier wrzuciłem do archiwum gier: http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=k... Adam - jeżeli coś przybędzie to poproszę o komentarz tutaj albo o email, to pododaję kolejne pozycje.
Shanti77 @2022-10-31 10:18:25
@KAZ Trax to nie demo, gra ma swoje wady i błędy, ale da się ją bez problemu przejść (proponuję inwestować monety w osłonę). Gra powstała głównie z myślą o ABBUC'u , jako krótki projekt poboczny przy tworzeniu Bloody Planet (i na tym w założeniu miało pozostać). Obecna wersja to praktycznie TRAX 2. Moje motywacje to moja sprawa, każdy może wystawiać w konkursie co mu się podoba. Nagrody na pewno podnoszą poziom konkursu i jakość gier.
Shanti - żebyś nie zrozumiał mnie źle - ja Ci bardzo kibicuję, a gra jest miodna! :) I dzięki za wyjaśnienie! Bo z wcześniejszych Twoich i innych osób wypowiedzi wynikała sugestia, że gra nie jest dokończona (ma gorszą grafikę i nie zdążyłeś z terminem), że jest tylko uboższą wersją czegoś, co dokończone zostanie po konkursie. Dla mnie w takiej sytuacji byłoby to demo gry zamierzonej, która ma się pojawić później. Ale skoro ma powstać Trax 2 to super! Czy możesz w skrócie napisać, czym się będzie różnić od Trax - oprócz grafiki?
Co do motywacji, oczywiście Twoja sprawa, i nie widzę nic złego w tym, że to może być motywacja finansowa. Ale weź pod uwagę, że dla oceniających może to być istotne i też mają do tego prawo.
Co do ostatniego zdania - że nagrody podnoszą poziom konkursu - absolutnie się nie zgadzam. To nie jest skorelowane - obserwuję ten konkurs od lat, kiedyś były większe kwoty za pojedyncze pozycje, a gry były wyraźnie niższej jakości. Nie każdego motywują nagrody, bo w ciągu roku znacznie więcej gier powstaje poza ABBUC-em, często znacznie lepsze. A podejrzewam, że większe znaczenie na podnoszenie się jakości gier ma jakość narzędzi do tworzenia gier czy moda na tworzenie gier. Wręcz jest odwrotnie - chęć zdobycia nagrody powoduje, że - tak jak napisałeś: ludzie dostarczają niedokończone produkcje - byle tylko wziąć udział. To obniża jakość gier. Zresztą Trax jest doskonałym przykładem - skoro wersja 1 z konkursu z nagrodami będzie gorsza niż wersja 2 zrobiona na spokojnie :)
Shanti77 @2022-10-31 20:46:40
Gdybym chciał zarabiać na grach, to pewnie dawno przeniósłbym się na inną platformę. Traktuję to cały czas jako hobby, jak bym chciał mieć więcej kasy to marnowałbym czas w inny sposób.
Co do tego ,że nagrody psują jakość konkursu, to chyba sobie żartujesz.
PeBe @2022-10-31 21:26:45
no i proszę...
W kategorii Software Utilites - I miejsce khihihi... ;)
BabaBobu
Adam @2022-10-31 23:27:08
Dodałem linki do plików gry Bunny Hop.
Jeśli chodzi o wyniki: spotkałem się kiedyś z opinią - nie wiem, na ile prawdziwą - że istotna część niemieckich członków klubu ABBUC ma już wnuczęta, to one de facto mają duży wpływ na oceny i stąd preferowane są proste, przyjazne gry.
Shanti - nie żartuję i podałem dwa argumenty, żeby to uzasadnić: obserwację wzrostu jakości gier przy spadku kasy przypadającej na jedną grę oraz drugi - który i Ty zauważyłeś - że wysyłane są często gry niedokończone, z błędami, które to gry poza konkursem są poprawiane i rozszerzane, ergo: lepsze. Sam podałeś dwa przykłady swoich gier, których lepsze wersje powstały poza konkursem. Z chęcią przeczytam choć jeden argument na potwierdzenie Twojej tezy. Może się mylę, więc dam się przekonać celnymi argumentami :).
I dziękuję, że wzmacniasz mój argument, że finanse nie grają tu wielkiej roli, o ile jakąkolwiek. To nie jest zarobek, który wynagrodzi pracę potrzebną do stworzenia gry. Co najwyżej miły bonus. Więc szczerze wątpię, żeby to miało motywować do zwiększania jakości gier. Podtrzymuję, że są czynniki znacznie ważniejsze, jak choćby rozwój narzędzi i wiedza o posługiwaniu się nimi: np. G2F, Mad Pascal, MADS, środowiska programistyczne na pececie, etc.
Adam - tak, to może być dobry trop. Gry kolorowe, "przyjazne", wesołe muzycznie i graficznie, proste do grania, niekonfliktowe. Nie widzę nic złego w takich preferencjach :). Zresztą poznałem trochę Niemców z ABBUC-a, to bardzo sympatyczni ludzie, często o bardzo pacyfistycznym nastawieniu, co też mogło mieć znaczenie przy ocenie.
Adam @2022-11-01 01:13:13
Rozszerzyłem odrobinę opisy przy Bunny Hop i Break It 2022.
Świetnie. Ja z kolei dodałem kolejne pliki do archiwum, zaraz będą na serwerze. Przypominam, że Bunny Hop to również tytuł innej gry, więc żeby nie mylić - ta z 2022 roku ma oznaczenie Bunny Hop (v2).
Anon @2022-11-01 05:18:47
Niedokończona gra is Shantiego jest lepsza od dziesiątek wygrzebywanych staroci i współczesnych crapów, które są wychwalane pod niebiosa. A to, że Shanti chciał zarobić parę euro kogoś boli?
argumenty @2022-11-01 10:51:09
ABBUC suma nagród 2850Euro 2022 16 zgłoszeń (w tym 13 gier) 2021 10 zgłoszeń (w tym 8 gier) 2020 13 zgłoszeń (w tym 11 gier) 2019 10 zgłoszeń (w tym 8 gier)
16KB RAM game compo Sikor Soft 2020 suma nagród 1000zł 1 zgłoszenie
SillyVenture nagrody to różne losowe fanty 2022 letnia edycja 3 zgłoszenia 2021 1 zgłoszenie 2020+1 2 zgłoszenia 2019 4 zgłoszenia
poza konkursem @2022-11-01 11:08:36
duże gry poza ABBUC
Prince of Persia Adam Is Me FloB
dokończone, ukończone, duże, tłuste tytuły - prawdziwi hobbyści je robili :P
pewnie jest tego więcej...
do tego @2022-11-01 11:17:07
do tego powyższe tytuły w wersji cyfrowej są za free i to w swojej pełnej wersji
Anon - no właśnie nie wiadomo czy kogoś boli i co :), próbujemy rozkminić, jakie mogą być przyczyny niskiej pozycji Trax. Adam i Reiner podali ciekawe argumenty.
Paweł - w internecie nie jesteś anonimowy, a ban masz na forum właśnie za wulgarne i nietematyczne posty. Tutaj też nie popiszesz wulgarnie, od dwóch lat stosujemy moderację.
nn - dzięki za przytoczone dane, choć fragmentaryczne, bo konkurs Abbuca miał kiedyś inne kwoty, mniejsze ogółem, za to proporcjonalnie większe za zwycięskie pozycje.
Z ciekawości - czy ktoś z autorów potwierdzi, że zmotywowały go same nagrody w konkursie i bez tych nagród nie podjął by się napisania gry?
Adam @2022-11-01 21:11:52
Dopisałem przy każdej produkcji kwoty podane na oficjalnej liście wyników (niestety samych punktów nie podano), na początku dopisałem akapit na temat sposobu głosowania.
pograłem chwilkę w Trax. Jako wielki fan Chaos Engine na każdej platformie (poza Atari ST gdzie gra, imo, ma tragiczny feel przez dźwięk) trochę czekam tę wersję z filmików na YT ale samo Trax bardzo mi się podoba. Mechanika jest nieco inna - rywalizacja z przeciwnikami jest trudniejsza niż w ChE ale gra się całkiem fajnie. Wciągnąłem się. Oceniam gry w następujący sposób. Czy gdyby ktoś zrobił taki tytuł w latach 90 to byłby hit w chartsach np. w jakimś Top Secret? Tak byłby. Przyłączam się do głosów że pozycja w konkursie jest jednak dziwna, imho krzywdząca. Nieważne kto ma jakie pobudki przy tworzeniu (jego sprawa), ale konkurs to jednak konkurs i dla części osób (być może takich, które dopiero się wahają czy coś na tego abbuca zrobić) może to być demotywujące.
I can't talk for all members of ABBUC, but for me ;)
The result of competition is almost like my personal voting. Two games, that are technically perfect are underrated because of:
1 - Trax, the game is almost like TCE and I never was a fan of that genre.
2 - Binary Parasite - that one would be my favoutite, but presented game ends after just 3 levels.
Both games got just 8 points on my voting sheet, because of the great technic used.
I am sure that the voting is not caused by people voting not for shooters - have a look at results of last years, and you'll see, that people @ABBUC love shooters. It seems that there where not that many people voting and thus might be the problem.
Only 59 people voted.
This is sad, even if it was possible to vote via internet, just that few people gave their vote. Every member could have voted, but did not.
Żbiku @2022-11-05 13:03:43
Świetne produkcje, ta z królikami naprawdę przednia !
Dodałem pliki przy grach "Break It Reloaded" oraz "Battle of Eris", rozszerzyłem ich opisy.
Pojawiły się też na innych forach linki do plików dwóch części produkcji "Der Schraenker", ale w tej chwili nie działają (404) - nie wiem, może autor gry wyłącza na noc serwer ;)